Logística i intermodalitat

Font: Geografia Batxillerat. Vicens Vives. 2016.

La logística enllaça la producció i els mercats assegurant la correcta distribució dels productes i els serveis. El seu objectiu és transportar les mercaderies amb la menor despesa de temps i de cost possible, i lliurar-les en el lloc i el moment indicats.

Parlem del 3% del PIB i de 630.000 llocs de treball a tot el món (2013). A Espanya el 2015 va representar el 2,9% del PIB i va donar feina a un 3,5% de la població activa.

La logística inclou totes aquelles activitats relacionades en la cadena abastament-producció-distribució de béns, tot i que actualment és el transport el seu element més important, representant el 60% dels costos logístics totals dels sectors productius.

Font: https://fleetstreet.michelin-solutions.com/ [en línia] [Consulta: 23/03/2017]

El transport intermodal implica el moviment de les unitats de càrrega intermodal (UCI – contenidor – caixa mòbil – semiremolc) a través de diferents mitjans  de transport combinats. La transferència d’aquestes unitats de càrrega entre un mitjà de transport i el següent es produeix sense la necessitat d’obrir-les.

L’eficiència del transport intermodal el situa com la millor alternativa dels intercanvis internacionals garantint: menor cost, major nivell de seguretat i més sostenibilitat.

Per tal d’aconseguir la més gran eficiència possible és necessari que les diferents xarxes de transports conflueixin en els anomenats punts o nodes on les plataformes logístiques organitzaran tot el procés.

Un dels reptes importants de la  logística i el transport intermodal és acabar amb el predomini del transport de mercaderies per carretera, fomentant l’ús del ferrocarril i aconseguint una major eficàcia energètica alhora que es disminueix la contaminació (el consum d’energia final del transport a Espanya va representar el 2013 un 40% del total, vuit punts més que la mitjana europea).

A Catalunya ara per ara, uns 7.000 camions circulen cada dia pel pas fronterer de la Jonquera, però està previst que d’aquí a uns anys siguin molts més, tot i l’actual crisi. Si es compleixen aquestes previsions, les carreteres quedaran col·lapsades en el moment de la recuperació. I, per combatre el possible col·lapse, el vaixell i el tren s’ofereixen com a alternatives per al transport de mercaderies, que, a més, abaratirien costos mediambientals.  Però, perquè el transport intermodal es desenvolupi, cal superar el dèficit d’infraestructures que pateix Catalunya i fer que es converteixi en una de les principals portes d’entrada a Europa.

Quant a Josep Maria Bofarull

Sóc professor de Geografia i Història a l'institut de secundària de la Selva del Camp. La meva carrera professional s’ha desenvolupat al llarg dels últims vint-i-cinc anys en diferents àmbits laborals, tots ells vinculats a l’educació i la formació. Una de les meves passions és la història, i de manera molt especial la contemporània. M’interessen particularment els moviments socials com a instruments de transformació dels segles XIX i XX, fins a la seva culminació en els moviments de protesta i globalització de principis del segle XXI.
Galeria | Aquesta entrada ha esta publicada en 3r Trimestre, General, Temes 10. Sector terciari. Terciarització de l'economia. El turisme, el comerç, les comunicacions i els transports., Vocabulari Catalunya i Espanya en un món globalitzat. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s